محققان ریاضی به دنبال حل معادله‌ی دیابت نوع 2

 30 نوامبر 2016- محققان ریاضیات وتکنولوژی دانشگاه فلوریدا دریک تلاش تیمی به دنبال یافتن راهی برای درمان دیابت نوع 2 هستند. در این مطالعه‌ی جدید محققان الگوهای سلولهای بتا در پانکراس را که برای تولید انسولین مورد نیاز هستند، تنظیم و کنترل کردند.

 این یافته‌ها حاصل مرحله‌ی اول کار بر روی سلولهای بتای غیرفعال و بازآفرینی تولید انسولین  درافراد مبتلابه دیابت نوع 2 است.

 نتایج این پژوهش در مجله یPLOS Computational Biologyمنتشر شد.

 پرفسور Bertramسرپرست این پژوهش می‌گوید: تاکنون از ترکیب این ابزارها استفاده نشده بود، دستبابی به دیدگاهی که تاکنون هیچ فردی به آن دست نیافته است و حاصل یک همکاری صحیح با استفاده از ابزارهای مناسب می‌باشد، بسیار هیجان انگیز است.

در این روش از ترکیب مدلهای ریاضی پرفسور Bertramو یک ابزار میکروفلوئیدی شیشه ای که توسط دکتر مایکل راپر، استادیار گروه شیمی  و بیوشیمی دانشگاه فلوریدا ابداع شده است، استفاده شد.

 این کیت شامل کانالهای کوچکی است که به دقت مقدار مایع قندی تحویل داده شده به سلولهای بتا را اندازه‌گیری و کنترل می‌کند، محققان قطره ی آبی که حاوی قندی با غلظت0.001 بود را به دقت اندازه‌گیری و به سلولهای غیرفعال بتا در موش تحویل دادند، سپس با شبیه سازی پالس‌های ریتمیک یک بدن سالم در تحویل قند به این سلولها  توانستند  سلولهای بتای خفته را مجدداً فعال کنند.

پرفسور Bertramمی‌‌گوید: سیستم های بیولوژیک فوق العاده پیچیده هستند، ریاضیات ابزاری مناسب برای غلبه بر این پیچیدگی است و شما را قادر می‌سازد که علوم غیرقابل درک از طریق درک مستقیم یا شهود را درک کنید، برای این  کار شما به دستگاهی به مراتب پیچیده‌تر از تصاویر و شهود انسانی  نیاز دارید و ریاضیات ابزار مناسبی برای این کار است، هدف آغازین این برنامه، پرورش دانشجویانی بود که در قرن آینده به محققان بین رشته ای در زمینه‌ی بیولوژی و ریاضیات تبدیل خواهند شد، اما نتایج حاصل از آن بسیار جالب توجه بود.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/mathematical-researchers-looking-to-solve-type-2-diabetes-equation-95978236.html